Hikoyani yuboring
burger x
#Jabrlanganlar uchun ko'rsatmalar

“Qurbonlik” atamasi inqirozi

“Qurbonlik” atamasi inqirozi
25 Yan 2025

1990-yillarning oxirlariga kelib, “qurbonlik” tushunchasi inqirozga uchragan deb hisoblash mumkin. Joel Best o‘zining “Jamiyat” (1997) maqolasini “qurbonlik modaga aylandi”, degan...

1990-yillarning oxirlariga kelib, “qurbonlik” tushunchasi inqirozga uchragan deb hisoblash mumkin. Joel Best o‘zining “Jamiyat” (1997) maqolasini “qurbonlik modaga aylandi”, degan tanqidiy baho bilan boshlagan edi. Richard Feldshteyn (1997) to‘g‘ri ta’kidlaganidek, “qurbon” atamasi siyosiy to‘g‘rilik (political correctness) so‘zi  bilan birga, AQShda neokonservativlar tomonidan tanqid nishoniga aylangan “leksik zanjir”ning bir qismi bo‘ldi. Shunga o‘xshash “qurbonlik tushunchasiga qarshi backlash” (reaksion tanqid) tendensiyasi Yangi Zelandiyada ham kuzatilmoqda. Qurbonlikka oid tadqiqotlar va xizmatlarga qarshi konservativ kampaniyalar zo‘rlash bo‘yicha yangi feministik tadqiqotlar, xususan, “tanish yo yaqinlar tomonidan zo‘rlanish” (date rape) mavzusini qattiq tanqid ostiga olgan. Ba’zi tanqidchilar masalani “bo‘rttirilgan” yoki umuman “mavjud bo‘lmagan tushuncha” deb e’tirof etishgan.

Bu tanqidlar feministik tadqiqotlar va ular o‘rtaga tashlagan muammolarning ahamiyatini kamaytiruvchi yoki legitimligini savol ostiga qo‘yuvchi reaksion tanqidning bir ko‘rinishi edi.  Qurbonlikka nuqtayi nazar  tez-tez o`zgarib turadigan  jamoatchilik diskursida feminsitik tendensiyalarning qanday ta’sir ko`rsatishini oldindan aytish qiyin. Qurbonlarni doim ikki tomonlama tasvirlashgan:  bir tomondan hamdardlik va qo‘llab-quvvatlashga chaqiruv mavjud bo`lsa, boshqa tomondan ularga shubha va istehzo bilan qarashgan. Agar holat davom etaversa, “qurbonlik” tushunchasi o‘zining hamdardlik va siyosiy ta’sirchanlik xususiyatini qisman yo‘qotishi mumkin. 

Bunday ijtimoiy o‘zgarishlar  jinsiy zo‘ravonlik tushunchasining zamonaviy va feministik talqinini  qayta ko‘rib chiqish zaruratini kuchaytirib, qurbonlik tushunchasining madaniy va siyosiy qiymatini qanday qilib tiklash yoki saqlab qolish mumkinligini strategik jihatdan o‘ylab ko‘rishni talab qiladi.

Qurbonlik tushunchasi mavjudligi uchun “qurbonlar” yaratiladimi?

Odamlarni qurbon qilishning ko‘plab usullari mavjud. Shulardan biri o‘zlarini qurbon deb hisoblashga ishontirishdir. 

(Xvang, 1997.) 

Hozirgi vaqtda jamoatchilik orasida qurbonlik haqida gapirish ortiqcha ravishda qurbonlarni yaratmoqda degan xavotir mavjud. Ayniqsa, “date rape” tanqidchilari bu holat ayollarning “qobiliyati, erkin irodasi va kuchli xarakterini cheklaydi” deb iddao qilishmoqda. (Roife, 1993; shuningdek, qarang: Paglia, 1992) Bu tanqidchilar, zo‘ravonlikka e’tibor qaratish va uni tan olishning o‘zi ayollarni kuchsiz va qaror qabul qilishga qodir emasdek ko‘rsatadi, degan fikrni ilgari suradilar.

Burt va Estep (1981) qurbonlik rolining potensial salbiy jihatlaridan, masalan, bu rolning qaramlikni anglatuvchi ma’nosidan xabardor edilar. Xuddi shunday, Sharlen Muehlenhard va uning hamkasblari (1992) “qurbon” so‘zining jinsiy majburlashga duch kelgan odamga nisbatan qo‘llanishi bilan bog‘liq muammoni tan olganlar. Ular bu so‘z biror shaxsni kuchsiz, o‘zini himoya qila olmaydigan yoki hayotida boshqaruvni yo‘qotgan inson  sifatida tasvirlash ehtimolini qayd etishib, ijtimoiy taassurotlar tufayli tanqidga sabab bo‘lishi mumkinligini aytishgan. Ammo ijtimoiy fanlar doirasida pozitivistik yondashuvga rioya qilinganida, bu kabi ehtimoliy e’tirozlar deyarli e’tibordan chetda qoladi. Biroq poststrukturaviy feminizm nuqtayi nazaridan qaraganda, “qurbon” va “qurbonlik” kabi so‘zlarning kuchsizlik va qaramlikni anglatuvchi ma’nolarini e’tiborsiz qoldirish imkonsiz, chunki bu yondashuv til va diskursni ma’noni “shakllantiruvchi”  yoki “asos tuzuvchi” sifatida ko‘radi. Boshqacha qilib aytganda, til va diskurs nafaqat fikrlarimizni ifoda etish vositasi, balki ular dunyoni qanday idrok qilishimizni, tushunishimizni va tajriba qilishimizni bevosita shakllantiradi. Bu degani, madaniy jihatdan umumiy bo‘lgan til vositalari, ijtimoiy amaliyotlar va jarayonlar bizning dunyoni qanday ko‘rishimiz va tushunishimizga yo‘l ochadi yoki cheklov qo‘yadi. Shu sababli, ma’no oddiygina mavjud bo‘lgan narsani emas, balki ijtimoiy va madaniy jarayonlar orqali shakllanadigan va quriladigan narsani anglatadi. Tildagi “qurbonlik” tushunchasi jamiyatga turli madaniy yo`llar orqali ta’sir ko`rsatadi. U jinsiy majburlash va zo‘rlash darajasini oshiradigan turmush tarzi va harakat usullarini diskursiv jihatdan qo‘llab-quvvatlashga xizmat qilishi mumkin. Masalan, ayollarni zaif, passiv va jinsiy qiziqishdan yiroq shaxslar sifatida, erkaklarni esa jinsiy jihatdan boshqarib bo‘lmas, xavfli va hassos  kuch sifatida tasvirlashni mustahkamlashi va davom ettirishi mumkin. Genderga oid bu kabi tasvirlar, o‘z navbatida, ayollarning zo‘rlashdan qo‘rqishini kuchaytirib, ommaviy axborot vositalarida zo‘rlash haqidagi xabar va ogohlantirishlar vositasida vahima oshiriladi. Mazkur diskursiv ta’sirlar jinsiy zo‘ravonlikning madaniy kontekstini shakllantiradi va gender rollarini mustahkamlab, erkaklarning dominantligini va ayollarning zaifligini urg`ulab ko`rsatadi.

‘Jinsiy zo‘ravonlik” tushunchasining hukmron talqiniga ko`ra bunday xatti-harakat subyekti bo‘lganlar o‘z-o‘zidan “qurbon” (bunday hodisalar uchun qurbonlikka ishora qilmaydigan atama topish qiyin)  sanaladi.  Zo‘ravonning axloqiy qonunbuzarligi zo‘rlashga uchragan odamni majburiy tarzda qurbonlik tajribasiga bog‘laydi, ya’ni ularning boshidan kechirganini aynan “qurbonlik” sifatida talqin qilishni taqozo etadi. Bundan tashqari, “psixologik tizim”ning ta’siri bilan, hozirgi jamiyatda qurbonlikni shaxs psixologiyasiga ta’sir qiluvchi va uni o‘zgartiruvchi jarayon sifatida tushunamiz. Zo‘ravonlik natijasini “qurbonlik” deb nomlash orqali  hodisaning psixologik oqibatlari oldindan belgilanadi va shaxsiy tajriba shu doirada cheklanadi.

Oldingi maqola

Jinsiy zo‘rlash sohasidagi “yangi” feministik tadqiqotlar
24 Yan 2025
Jinsiy zo‘rlash sohasidagi “yangi” feministik tadqiqotlar

Keyingi maqola

“Qurbonlik” atamasi inqirozi. Davomi
26 Yan 2025
“Qurbonlik” atamasi inqirozi. Davomi
Muharrirdan
Anonim hikoyalar
Жиззахдаги мактаб директори қизларига тазйиқ ўтказиб, уларни мажбурлаб турмушга чиқарган, ўқиш, ишлашдан маҳрум қилган ва эркинликларини чеклаган.
10 Yanvar 2025
Жиззахдаги мактаб директори қизларига тазйиқ ўтказиб, уларни мажбурлаб турмушга чиқарган, ўқиш, ишлашдан маҳрум қилган ва эркинликларини чеклаган.

Немолчи.уз таҳририятига бир қиз мурожаат қилиб, у ва синглиси (қизлар вояга етган) онаси, Жиззах шаҳридаги 18-мактаб директори бўлмиш Шахноза Хасанова томонидан бир неча бор зўравонлик ва тазйиққа учрашганини маълум қилди. Қуйида опа-сингиллардан бирининг хабарини эълон қиламиз: «3 йилдан буён Тошкент шаҳрида ҳам ўқиб, ҳам ишлайман. 2024 йил 31 октябрь куни мени умуман норози бўлган йигитга […]

Унинг исми Зилола эди
03 Yanvar 2024
Унинг исми Зилола эди

У 2001 йилда Қашқадарё вилоятида туғилган, яхши турмуш ўртоқ, меҳрибон она бўлишни орзу қилган. Отасининг узоқ қариндоши Жаҳонгир ундан 8 ёш катта эди. У уни илк бор 2022 йил июль ойида, онаси ва синглиси билан сеп учун нарсалар олиш учун бозорга борганида кўрди. Бир ҳафтадан сўнг улар ФҲДЁ бўлимига ариза беришди, рўйхатга олиш бир ойдан […]

Тошкентда суд пичоқ билан аёлга ташланган эркакка 660 минг сўм жарима тайинлади
29 Iyun 2023
Тошкентда суд пичоқ билан аёлга ташланган эркакка 660 минг сўм жарима тайинлади

Ўша кунни Азиза (исми ўзгартирилди) аниқ-тиниқ эслаб қолди. 16 май куни болалар билан кўчага айланишга чиқишади. Телефони уйда зарядда қолади.⠀Кўчадан қайтгач, Азиза унинг атири ҳидини сезди. Бунгача собиқ эри унда квартира калитини қолганини инкор этган. Аёл ҳожатхонага кириб, ўша ерда бекиниб олди. Ўғли ҳам синглиси билан хонага кириб олади.⠀Эркак ҳожатхона эшигини тақиллатиб, очишни талаб қилади. […]

Жиззах вилоятида эркак 6-синф ўқувчисини зўрлади ва 2 йил озодликни чеклаш жазосини олди
15 Iyun 2023
Жиззах вилоятида эркак 6-синф ўқувчисини зўрлади ва 2 йил озодликни чеклаш жазосини олди

Маълум бўлишича, Жиззах вилоятида истиқомат қилувчи 21 ёшли эркак 2022 йил ёз ойларида маҳалладоши орқали уни дугонаси бўлган вояга етмаган 2010 й.т. йилда туғилган Т.К билан танишиб бир-бирларини ёқтириб қолишиб у вояга етганда бирганликда турмуш қуришлари ҳақида келишиб олади. Кузда эркак қиз яшайдиган шаҳарга боради, дугонаси иккисини айлантириб келади. Кеч бўлиб қолганлиги учун уларни шу […]

Nazima
05 May 2023
Nazima

Шахсий чегараларни бузиш болаликдан бошланади. Эсимда, ёшлигимда холаларим юзимни тортар. Бундан норозилик билдирсам онам менга “Ўзингни яхши тут”, дердилар. Ёки катталардан бирини ўпишимни айтишса, кўзимни юмиб чидардим. Буларнинг барчаси менга ёқмасди – бу катталар, уларнинг сўлаги, бегона ҳидлар …Ўсмирлигимда кўп ёлғиз қолишни истардим. Мусиқа тинглаб, кўзгу олдида рақсга тушардим ёки китоб ўқирдим. Лекин хонамнинг эшиги […]

Менинг исмим Ҳуснора, 32 ёшдаман.
28 Aprel 2023
Менинг исмим Ҳуснора, 32 ёшдаман.

Тошкентдан узоқда жойлашган кичик бир шаҳарчада ўсганман. Оилабоши қаттиққўл ота бўлган оилада ўсганман. Сингилларим ундан жуда қўрқишар ва мен дадамга хотиржамлик билан эътироз билдиришимга доим ҳайрон бўлишарди. Биз ҳар куни уй ва боғда ишлардик: ёғоч полларни қўлда ювардик, бармоқларимиз доимо қавариб кетарди. Эрталаб мактаб олдидан мол боқиш учун кетардик, дарсдан кейин қафас ва катакларни тозалардик. […]

Tegishli barcha maqolalar
top